Cusco 15-10

15 oktober 2017 - Cusco, Peru

Vanmorgen lekker rustig aangedaan. Wij kunnen tot 9.30 uur ontbijten. Het ontbijt bestaat meestal uit brood, ham, kaas, jam, fruit, roerbakei, yoghurt, muesli, vers sap, koffie en thee. ( de ontbijtjes die door de locale bevolking worden gemaakt zijn toch lekkerder ) Wij zijn zo'n beetje op de helft. Wij genieten vol op! Zuid Amerika is een mooi werelddeel. Wij zien natuurlijk alleen een klein gedeelte ervan en ook nog eens een klein gedeelte van Peru. Dit land heeft veel qua natuur. Bergen, woestijn, rivieren, meren. De rit naar Cusco was weer anders dan wat wij tot nu toe hebben gezien. Ook veel bomen. Helaas wordt er ook heel veel gekapt, gezien de stammen die wij zagen liggen. Hopelijk kappen ze niet alles om. De mensen zijn vriendelijk, rustig en respectvol. Als ze in de auto rijden hebben ze minder geduld. De claxon is snel gevonden! Helaas ligt er ook heel veel rotzooi lang de weg en bij de huizen. In Arequipa zagen wij dat een jongetje wat van zich afgooide. De moeder wees hem er op dat hij het in de vuilnisbak moest gooien. Kijk er is hoop! Misschien dat de jeugd het anders gaat doen. De mensen zijn over het algemeen klein. Ook vaak stevig. Veel mensen met een slecht gebit. Je ziet weinig mensen roken. Veel eetstalletjes langs de weg. Er zijn nog vol op tefefooncellen te vinden. In Nederland zouden die allang van de muur gerukt zijn. De mobiele telefoon is ook hier helemaal door gedrongen. Heel veel zwerfhonden. ( in tranquille waren geen honden. Ze vertelden daar dat honden geen enkele nut hadden. Poezen wel, die vangen muizen ). Als je op de kaart kijkt op de blog dan zien wij dat wij qua kilometers ook zo'n beetje op de helft zitten. 11977 km gehad en nog 11251 km te gaan. Vandaag is dus een relaxdagje. Op jacht naar leuke souvenirs. Wij bezoeken de kathedraal. Wat een pracht en praal. Helaas geen foto's 😳. Wij zien onderweg nog een processie. Leuk om te zien. Ook worden elke zondag de vlaggen verwisseld op het plein. Dit gaat gepaard net veel ceremonie en een parade. Pakken wij mooi even mee. Voor de kathedraal zitten de bobo's. Er wordt een groet gebracht. Het doet denken aan de 4daagse, als je in een plaats komt waar de burgerneester met zijn/haar bobo's zit.  Het zijn vast heel erg hoge bobo's gezien de vele militairen, politiemensen en scherpschutters. Het is een drukte van belang. Wij lopen nog wat rond en eten en drinken nog eens wat. Het is vandaag een regenachtige dag 😬. Terwijl Nederland zomerse temperaturen heeft 🙀. Om 18.00 uur hebben wij een briefing over de Inca trail. Ze is ook gelijk onze gids. En ja ze heet... Marysol! Ze wacht ons op bij km paal 104 waar wij uit de trein moeten stappen. Vandaar is ze onze gids tot op de machu Picchu. Wij kijken er naar uit. Wij gaan nog een hapje eten. Een klein restaurantje. Bert bestelt een biertje. De jongen gaat weg en komt terug met een biertje. Waar hij die vandaan moest halen? Geen idee. Later bestellen een paar Belgen ook een biertje. Wij zijn benieuwd. Hij gaat weer weg en komt even later weer terug met een krat vol. Mooie dingen. De kachel op onze kamer brandt lekker. Nog wat d'rinken en dan naar bed,