Machu picchu 19-10

20 oktober 2007 - Machu Picchu, Peru

Om 4.00 uur loopt de wekker af. Het ontbijt hebben wij in een ander hotel vlak bij. Om 4.50 uur lopen wij naar de wachtrij voor de bussen. Als het goed is staat Marysol al in de rij te wachten gewapend met onze paspoorten. Tjonge wat staan er al veel mensen te wachten. Het is nog niet goed licht, dus wij moeten goed kijken waar ze staat. En eindelijk daar is ze. Om 5.45 uur gaan wij met de bus naar boven. De rit duurt een half uur. Het zijn allemaal haarspeldbochten. Als wij boven zijn duurt het nog 15 minuten voordat wij werkelijk binnen zijn. Marysol blijft bij ons tot 8.00 uur en legt ons van alles uit. Wij moeten weer klimmen en klauteren.  Tjonge wat zijn wij lam 😯 maar het is de moeite zeker waard. Het  is een compleet dorp. Wat  een bijzonder volk waren de inca's. Knap hoe ze dit alles gemaakt hebben en over de dingen hebben nagedacht. Diep respect!!  Er zijn ca 285 huizen terug gevonden. In de hoogtij dagen hebben hier ongeveer 1200 mensen gewoond. Er werd naast fruit, groente ook geneeskrachtige planten en bloemen geteeld. Naast boeren woonden hier ook religieuze leiders en administratieve leiders. Het vermoeden is dat deze stad rond 1535 is verlaten uit angst voor een aanval van de Spanjaarden.  De archeoloog Hiram Bingham ontdekte machu picchu op 24 juli 1911. Je mag 1x buiten de poort om gebruik te maken van het toilet en van het restaurant. Dat doen wij dan ook maar. Daarna voelen wij ons ook wat minder lam en klauteren en klimmen wij weer dapper verder. Gelukkig hebben wij geen spierpijn in onze benen van gisteren. Het is inmiddels drukker en behoorlijk aan de temperatuur. Om 11.30 uur besluiten dat het welletjes is geweest. Wij gaan naar de plaats waar de bussen ons naar beneden brengen. Wauw... wat een lange rij. Wij wachten ongeveer een half uur voordat wij met de bus naar Aguas Calientes kunnen. Hier hebben wij de tijd voordat wij met de trein naar Ollantaytambo gaan. Wij zoeken eerst het station op zodat wij weten waar wij naar toe moeten. Wij gaan wat drinken en eten. Wij maken gebruik van de WiFi en zetten alvast wat foto's over. Wij nemen de trein van 16.12 uur. Het zijn allemaal gereserveerde plaatsen. Ditmaal zitten wij niet bij elkaar. Ook nu hebben wij weer catering aan boord. Het is een prachtige treinreis. Het zou er 1 kunnen zijn uit de tv-serie rail away (?) Wij rijden tussen de bergen door. De rivier naast ons. Wij zien de prachtige gletsjer duidelijk. Wij treffen het ook super met het weer de laatste dagen. Als je bewolking hebt is het uitzicht ook niets natuurlijk. Na ongeveer 2 uur komen wij in Ollantaytambo aan. Hier staat een chauffeur op ons te wachten die ons naar Cusco gaat brengen. Er staan verschillende mannen met een naambordje, maar 'maat' zien wij nergens. Oeps..... hebben wij het over het hoofd gezien? Dan nog maar een keer terug en bij het begin beginnen. Nee, wij zien niemand. Wij staan net te overleggen over hoe en wat toen er iemand kwam aanlopen met onze naam op een bordje. Gelukkig maar! Wij gaan eerst naar Munay Punku, ons hotel waar wij nog wat spullen hebben achter gelaten. Daar staan de lunchboxen voor ons klaar, die wij gemist hadden. Bert wil ze niet mee nemen. Dat gaat zo maar niet. Er wordt gebeld met de agency. Bert moet aan de telefoon komen. Na wat over en weer gepraat kunnen wij weg. Wij hebben een rit van ongeveer 2 uur voor de boeg. Gelukkig hebben wij een comfortabele auto. Dat is wel eens anders geweest. Bij Eureka aangekomen hoeven wij niet opnieuw in te checken, aangezien onze gegevens bekend zijn. Onze opgeslagen bagage mee naar de kamer en een heerlijke douche nemen. Wij stinken een uur in de wind naar zweet. 😯 nog wat rommelen en om 22.00 uur naar bed. Het was ons dagje wel. Morgen maar eens uitslapen is het plan.

1. Feronique:
    20 oktober 2017
    Een hele ervaring lijkt me, prachtige foto's!
  2. Ingeborg van Breugel:
    indrukwekkend!
  3. Alide:
    Mooi hoor
    Wat een reis!!
    Neem maarceen stekkie mee van die coca plant😊
    Geniet nog even
    En pas goed op elkaar 💋