Sacred Valley, Urabamba 16-10

16 oktober 2017 - Sacred Valley, Peru

Wij hebben gisteravond met Freddy van ons hotel in Cusco overlegd wat een goed idee is om morgen te gaan doen. Hij stelt voor Pisac, lunchen in Urabamba, Moray en/of Maras. Hij vraagt bij de taxicentrale op wat de kosten zijn wanneer wij met de taxi gaan. Wij kunnen dan stoppen wanneer wij willen en hoe lang wij ergens blijven is geen probleem. Klinkt goed. De kosten zijn 170,- soles. Dit is € 45,-. Wij gaan akkoord en spreken af. Vanmorgen onze grote backpack achter gelaten bij ons hotel in Cusco. Hier komen wij na de Machu Picchu terug. Een kleine backpack voor de komende 4 dagen. Wat kleding en toiletspullen. Daar moeten wij het mee doen. Dit mag geen probleem zijn. Wij zijn er wel achter dat wij teveel bij ons hebben. Je kunt overal je kleding laten wassen. Om 9.30 is onze chauffeur Jorge er. Onze dag gaat beginnen. Wij gaan eerst naar Pisac naar de Inca afgravingen. Wauw, wij hebben respect voor de inca's. Wat deze mensen voor elkaar hebben gekregen. Mooie terrassen, bouwwerken. Wij lopen naar het hoogste punt. Ruim 3800 meter. Daarna gaan wij naar Pisac dorp terug. De locale markt staat op de planning. Wij willen nog super graag mooie kleden scoren voor onze bank. Wij hebben ze veel onderweg gezien, maar in Cusco vielen ze ons tegen. Nu maar hopen dat het lukt! En ja hoor... Wij zien ze. Nu begint het spelletje. Ze vraagt voor 2 grote kleden 185 soles. Neuh.. Dat is teveel. Je krijgt dan een rekenmachine in de handen gedrukt en ze vraagt wat wij willen betalen. Wij gaan naar 120. Nee natuurlijk doet ze dat niet. Wat over en weer en weglopen komen wij uit op 130 soles. 2 mega grote, mooie kleden voor € 34,00. Waarschijnlijk of misschien nog te duur, maar soms moet je ook kijken wat het je waard is. Dit is oke voor ons! Wij krijgen sterk het idee dat dit ook het minimum is. Als het goed is kunnen wij de nu nog overbodige ballast bij het hotel achterlaten waar wij morgen heen gaan. Daar gaan wij dan maar vanuit. De rest van de markt vluchtig over gelopen. Wij hebben eigenlijk geen wensen meer, nadat wij in Cusco een mooi Inca masker hebben gescoord. Helemaal blij met onze souvenirs! Op naar Jorge. Hij brengt ons naar een restaurant voor de lunch. In buffetvorm. Hmmm, niets mis mee. Onderweg zagen wij in een dorp verschillende dames langs de weg met een cavia op een stokkie. Jammer dat wij daar geen foto van hebben gemaakt. Het eten van cavia staat ons toch echt nog tegen. Wij eten best wel dingen waarvan wij echt geen idee hebben wat wij eten, maar wat goed smaakt, smaakt goed. Als je een cavia eet, krijg je deze in z'n geheel op je bord met de tenen er nog aan... Uh... Nee, dank je wel. Na de lunch besluiten wij dat wij nog naar de zoutpannen in Maras willen gaan. Dit is ook weer heel bijzonder. Zo van uit het niets zoutpannen in de bergen. Wij lopen daar tussen de zoutterassen. Heel mooi. Wij spreken nog een Nederlandse vrouw en haar dochter. Ze hoorde ons Nederlands spreken. Ze waren bij haar vriendin die getrouwd is met een Peruaan. Ze runnen een opvanghuis met 11 kinderen van 4  - 17 jaar. Het is helemaal officieel. De kinderen worden via de rechter aan hen toegewezen. Elke dag komt er wel een moeder die haar kind wil brengen. Pff. ..Heftig hoor. Natuurlijk kunnen ze dit niet doen. Ze willen graag een huisgezin vormen. De kinderen moeten nog helemaal opgevoed worden. Schrijnende verhalen. Alcohol speelt toch wel een grote rol. Je ziet op het land ook dat er regelmatig een pauze wordt ingelast om een glas drank te drinken. Triest hoor. Wel bijzonder dat zij deze kinderen opnemen in hun huis. Tja... Daar hoor je natuurlijk weinig over. Indrukwekkend verhaal. Natuurlijk hebben wij het ook over wat zij en wij hebben gedaan en nog gaan doen. Leuke ontmoeting! Jorge brengt ons naar ons hotel. Het is inmiddels 16.00 uur. Een lange dag gemaakt. Ons hotel is een beauty! Een eigen groente- en kruidentuin. citroenboom, mandarijnboom en appelbomen. Wij lopen nog een eindje het dorp door. Niet veel te doen. Wij gaan terug naar ons hotel. Het is happy hour wat de pisco Sour betreft. De kachel brandt inmiddels al lekker op de kamer. De blog en foto's bijwerken van onze  reisblog bijwerken en wat lezen. Wij hebben wat drankjes gekocht. Wij vermaken ons!

1. Miss Vunny:
    17 oktober 2017
    Mooie verhalen en indrukwekkende foto's! Leuk om zo 'mee' te mogen reizen!
  2. Irma:
    17 oktober 2017
    Mooi! Ben benieuwd naar de kleden voor op jullie banken!