Colca Canyon 11-10

11 oktober 2017 - Colca Canyon, Peru

Vanmorgen vroeg opstaan. Om 6.30 vertrekken wij en trekken de canyon in. Wij zien veel boeren bezig op het land. Er zijn veel terrassen op verschillende hoogtes. De grond kan niet bewerkt worden met trekkers e.d. Ze doen dit met behulp van 2 stieren. Soms helpt de hele familie mee. De meeste boeren gaan al heel erg vroeg ( lees nacht) naar het land. Vaak moeten ze een aantal kilometers lopen om hun land te bereiken. ( 3-8 km) Dit kunnen wij ons niet voorstellen. Wij krijgen een lijstje met woorden/zinnen van Mili waarin de vertaling in het quechua staat. De taal naast Spaans in Peru. Wij leren hoe gaat het met u? Dit is Imaynallan kashanki. Je breekt er de tong over. Na regelmatig herhalen rolt het al lekker over de tong. Wij gebruiken het de komende dagen regelmatig. De mensen waarderen het enorm dat je je best doet om hun taal te spreken, of wel... Een poging tot...Om 8.30 uur komen wij bij de condor spot plek aan. Wij zijn niet de enigen. Wat een mensen. Nu maar hopen dat wij ze zien. Om 9.30 uur nog niets gezien. Toch lichtelijk teleurgesteld. De meeste toeristen keren terug. Mili weet nog een andere plek waar ze ook vaak te zien zijn. En ja hoor... Wauw wat mooi. Afgezien de plek ... Dit is al een plaatje! Wij blijven hier een tijdje om te genieten. Wij keren terug naar Chivay om te lunchen. Daarna gaan wij een wandeling maken. Mili weet mooie plekjes. Wij kunnen helaas niet op de plek van bestemming komen, omdat er een wegopbreking is. Wij stappen uit en beginnen daar alvast met onze wandeling. Lutres rijdt om en wacht ons later weer op. Het klimmen is echt pittig. De lucht is zo ijl op deze hoogte. Wij komen bij een Inca ruïne. Wij gaan na de wandeling naar ons hotel. Daar zien wij René en Tessa weer. Leuk om even weer bij te kletsen onder het genot van een biertje. 1 daar blijft het bij. Wij willen uitsluiten om ziek te worden. Wij horen veel verhalen over/van mensen die hoogteziek worden. Dat wil je echt niet. Dus heel veel water en coca thee! Vandaag zijn wij op 3750 meter geweest. Wij eten nog wat samen met Mili en Lutres. Om 21.00 uur gaan wij naar bed. Het was ons dagje wel.

1. Greetje.:
    14 oktober 2017